torsdag 19 januari 2012

Tema 185 Mossigt ( 19 av 366)

Härligt med mossa och snöblandat regn. Det här är från en stenmur som borde sanerats för länge sen...
Nu när jag har kollat bilden lite bättre så inser jag att det är svårt att plåta "minidetaljer" med bra skärpa. Originalbilden är ett bevis på dålig fokusering, så nu har jag bytt ut den. Samma mossa, samma stenmur men plåtat med följande:

Canon 18-55 mm (34mm), Försättslins + 2 dioptrier, ringblixt DAF-14, 1/60 s , F/4,5. ISO =100.

Tips och kommentarer tar jag gärna emot - hade ingen aning om att det var så knepigt att fånga smådetaljer på ett bra sätt...

5 kommentarer:

  1. Mossa är bara snyggt helt enkelt!

    SvaraRadera
  2. Snyggt motiv Leslie, men nog saknas väl skärpan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, Anders. Kan kanske bero på det risiga vädret, kollade aldrig exakt när bilden togs. Ska se om jag kan fixa en efterföljare med bättre skärpedjup. I så fall byter jag iskallt ut bilden :-)

      Radera
  3. Klart bättre. Tips: Nu är det skarpt i mitten men nere och uppe så avtar skärpan eftersom du kör med F/4 1/3. Du kör ISO 100. Kan du öka up den till förslagsvis ISO 1600 så kan du öka fyra hela bländarsteg till F/16 1/3 och gissningsvis få skärpa i hela motivet. ISO 2500 skulle ge dig hela F/22!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fegade lite med ISO (tänkte kanske lite fel för att undvika kornighet i bilden). Å andra sidan så borde väl kameraprocessorn i en EOS 60D kunna hantera höga ISO-tal utan för mycket brus. Jag tackar och experimenterar vidare. Bilden får dock ligga kvar, det finns kanske fler som jag som behöver lite tips!
      Tack, Anders

      Radera